U-I-377/98

Opravilna št.:
U-I-377/98
Objavljeno:
OdlUS XI, 3 | 10.01.2002
ECLI:
ECLI:SI:USRS:2002:U.I.377.98
Akt:
Odlok o ravnanju z odpadki na območju Občine Vojnik (Uradni list RS, št. 9/96, 56/2000 in 9/01)

Odlok o komunalnih dejavnostih v Občini Celje (Uradni list RS, št. 3/91)

Pravilnik o odlaganju in odvozu smeti ter odpadkov na območju Občine Celje (Uradni list SRS, št. 22/79)
Izrek:
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti Odloka o ravnanju z odpadki na območju Občine Vojnik (Uradni list RS, št. 9/96, 56/2000 in 9/01), Odloka o komunalnih dejavnostih v Občini Celje (Uradni list RS, št. 3/91) in Pravilnika o odlaganju in odvozu smeti ter odpadkov na območju Občine Celje (Uradni list SRS, št. 22/79) se zavrne.
Evidenčni stavek:
Po ustaljeni praksi Ustavnega sodišča lahko Ustavno sodišče ocenjuje tudi predpise, ki so prenehali veljati pred vložitvijo pobude, če je podana pravovarstvena potreba.

Po Zakonu o varstvu okolja je ravnanje s komunalnimi odpadki obvezna lokalna javna služba, ki je poverjena v izvajanje občini. Občina lahko predpiše obvezno vključitev vseh povzročiteljev odpadkov v organiziranem sistemu odvažanja odpadkov in jim naloži obveznost poravnavanja stroškov.

Z ureditvijo obveznega vključevanja vseh prebivalcev določenega območja v organiziran sistem ravnanja z odpadki niso kršene določbe Zakona o obligacijskih razmerjih o svobodi sklepanja obligacijskih razmerij, saj gre pri tem za obveznost, ki izhaja iz zakona, v primeru takšnega obveznega kontrahiranja pa je izključena popolna avtonomija strank.
Geslo:
Komunalne dejavnosti, odstranjevanje odpadkov.
Odpadki, odstranjevanje.
Občina (mesto), obvezne lokalne javne službe.
Ustavno sodišče, pristojnosti, postopek, nepristojnost za presojo konkretnih pravnih razmerij.
Ustavno načelo, enakosti pred zakonom.
Pravica do zasebne lastnine in dedovanja.
Pravna podlaga:
Ustava, 14., 33. čl.
Zakon o lokalni samoupravi (ZLS), 21. čl.
Zakon o varstvu okolja (ZVO), 26. čl.
Zakon o Ustavnem sodišču (ZUstS), 21., 2. odst. 26. čl.
Opomba:
V obrazložitvi svoje odločitve se Ustavno sodišče sklicuje na svojo zadevo št. U-I-278/97 z dne 15. 3. 2001, OdlUS X,46.
Dokument v PDF obliki:
Polno besedilo:
U-I-377/98-16
10. 1. 2002


S K L E P


Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude Silva Jevšenaka iz Vojnika na seji dne 10. januarja 2002

sklenilo:

Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti Odloka o ravnanju z odpadki na območju Občine Vojnik (Uradni list RS, št. 9/96, 56/2000 in 9/01), Odloka o komunalnih dejavnostih v Občini Celje (Uradni list RS, št. 3/91) in Pravilnika o odlaganju in odvozu smeti ter odpadkov na območju Občine Celje (Uradni list SRS, št. 22/79) se zavrne.

Obrazložitev

A.

1. Pobudnik izpodbija določbe občinskih predpisov, ki urejajo oziroma so urejali ravnanje z odpadki, in sicer 3., 12. in 39. člen Odloka o ravnanju z odpadki na območju Občine Vojnik (v nadaljevanju Odlok o odpadkih), 4. člen Odloka o komunalnih dejavnostih v Občini Celje (v nadaljevanju Odlok o komunalnih dejavnostih) ter 4., 15. in 17. člen Pravilnika o odlaganju in odvozu smeti ter odpadkov na območju Občine Celje (v nadaljevanju Pravilnik). Z izpodbijanimi določbami je predvideno, da se morajo vsi prebivalci občine obvezno vključiti v organiziran sistem zbiranja, odvoza in odlaganja komunalnih odpadkov in da morajo plačevati opravljanje storitev v zvezi s tem. Izpodbijani predpisi naj bi enostransko zavezovali prebivalce z območja Občine Vojnik k uporabi navedenih storitev in k plačevanju stroškov za odvoz odpadkov, ne da bi bil pri tem izkazan interes uporabnikov za te storitve in ne da bi uporabniki storitev s sklenitvijo ustrezne pogodbe stopili v obligacijsko razmerje z izvajalcem storitev. S takšno ureditvijo naj bi bile kršene določbe 10., 11. in 13. člena Zakona o obligacijskih razmerjih (Uradni list SFRJ, št. 29/78 in nasl. - v nadaljevanju ZOR), ki postavljajo načelo svobode urejanja obligacijskih razmerij in načelo enakopravnosti udeležencev v obligacijskih razmerjih. Pobudnik se namreč ni vključil v sistem odvažanja odpadkov in tudi ne uporablja teh storitev, saj je za odstranjevanje komunalnih odpadkov iz svojega gospodinjstva poskrbel sam. Zato meni, da ni dolžan plačevati storitev, ki jih ni naročil. Izvajalec storitev mu tekoče pošilja račune za te storitve in svoje terjatve uveljavlja po sodni poti. Izpodbijana ureditev naj bi bila v neskladju tudi s 14. členom Ustave, ker naj bi postavljala pobudnika v neenakopraven položaj v primerjavi z izvajalcem storitev in s 33. členom Ustave, ker naj bi neutemeljeno in nezakonito posegala v njegovo lastnino. Zato predlaga, naj Ustavno sodišče odpravi izpodbijane predpise v celoti ali pa vsaj tiste določbe teh predpisov, ki jih izrečno izpodbija.

2. Pobudnik izkazuje pravni interes za vložitev pobude s tem, da je kot prebivalec na območju Občine Vojnik zavezan plačevati stroške za ravnanje z odpadki po izpodbijanih aktih in da zoper njega tečejo pred sodiščem postopki za izterjavo odmerjenih obveznosti.

3. Župan Občine Vojnik v odgovoru na pobudo navaja, da je Odlok o odpadkih skladen z 21. členom Zakona o lokalni samoupravi (Uradni list RS, št. 72/93 in nasl. - v nadaljevanju ZLS), po katerem je občina dolžna urejati, opravljati in skrbeti za lokalne javne službe. Navedeni odlok na običajen in zakonit način ureja izvajanje obveznih gospodarskih javnih služb in ne pomeni kršenja predpisov, ki jih navaja pobudnik. Dejavnost zbiranja, odvoza in odlaganja odpadkov za območje Občine Vojnik je do 31. 3. 1996 opravljalo Javno podjetje Komunala Celje. To se je kasneje preoblikovalo v Javne naprave, javno podjetje, d.o.o., Celje, ki opravlja to dejavnost na podlagi posebnega dogovora z Občino Vojnik. V odgovoru je še navedeno, da je pobudnik pisno zavrnil zahtevo izvajalca storitev, naj se vključi v organiziran odvoz odpadkov, in sicer z utemeljitvijo, da odvoza odpadkov ne potrebuje, ker odpadke sam odlaga v neko jamo. Vendar pa je pobudnik pozneje za nekatera obdobja (za leti 1992 in 1993, delno za leto 1994 ter za čas po letu 1998) poravnal obveznosti iz tega naslova. S tem naj bi po mnenju Občine Vojnik nedvoumno pokazal, da se strinja z organiziranim odvozom odpadkov.

B.

4. Izpodbijani pravilnik je sprejela Občinska komunalna skupnost Celje leta 1979 na podlagi takrat veljavnega Zakona o komunalnih dejavnostih posebnega družbenega pomena (Uradni list SRS, št. 24/75 in nasl.), Odlok o komunalnih dejavnostih pa Skupščina Občine Celje leta 1991 na podlagi prejšnjega Zakona o komunalnih dejavnostih (Uradni list SRS, št. 8/82). Oba izpodbijana predpisa sta v skladu s pooblastili iz navedenih zakonov predpisovala obvezno uporabo komunalnih storitev odvoza in odstranjevanja komunalnih odpadkov in obvezno plačevanje storitev v zvezi s to dejavnostjo. Oba predpisa sta veljala še v letih 1994 in 1995, za kateri izvajalec storitve terja od pobudnika plačilo. Vendar v času vložitve pobude (to je 23. 10. 1998) za območje Občine Vojnik nista veljala več, saj sta bila nadomeščena z Odlokom o odpadkih (sprejet je bil leta 1996), ki je na novo uredil vprašanje ravnanja z odpadki na območju Občine Vojnik. Pravilnik je bil sicer izrecno razveljavljen šele leta 1999 z 38. členom Odloka o ravnanju s komunalnimi odpadki v Mestni občini Celje (Uradni list RS, št. 67/99), vendar se je ta razveljavitev nanašala na veljavnost Pravilnika za območje Mestne občine Celje, medtem ko je njegova veljavnost za območje Občine Vojnik prenehala že prej - z uveljavitvijo Odloka o odpadkih, čeprav ta akt ustrezne razveljavitvene klavzule izrečno ne vsebuje (lex posterior).

5. Ustavno sodišče v skladu z 21. členom Zakona o Ustavnem sodišču (Uradni list RS, št. 15/94 - v nadaljevanju ZUstS) odloča praviloma o ustavnosti in zakonitosti predpisov, ki še veljajo. Po 47. členu ZUstS lahko Ustavno sodišče presoja tudi predpise, ki so prenehali veljati ali so bili usklajeni z Ustavo in zakonom med postopkom pred Ustavnim sodiščem, če niso bile odpravljene posledice neustavnosti in nezakonitosti. Po ustaljeni praksi Ustavnega sodišča pa lahko sodišče ocenjuje tudi predpise, ki so prenehali veljati pred vložitvijo pobude, če je podana pravovarstvena potreba (sklep št. U-I-278/97 z dne 15. 3. 2001, OdlUS X, 46). Pobudnik navaja, da pred pristojnimi sodišči teče več postopkov za izpolnitev njegovih finančnih obveznosti iz izpodbijanih predpisov. Zato je Ustavno sodišče štelo, da je podana pravovarstvena potreba in da so izpolnjeni pogoji po 47. členu ZUstS.

6. Z Odlokom o odpadkih je za celotno območje Občine Vojnik urejeno ravnanje z vsemi vrstami odpadkov (komunalni odpadki in posebni odpadki). V sistem ravnanja z odpadki morajo biti vključeni vsi lastniki in uporabniki oziroma upravljalci stanovanjskih ter poslovnih prostorov na območju Občine, pri katerih nastajajo odpadki, in sicer ne glede na njihovo stalno ali začasno prebivališče oziroma sedež (3. člen). Z izpodbijanim aktom je podrobneje določen način zbiranja, odvoza in odlaganja odpadkov ter način obračunavanja stroškov za ravnanje z odpadki. Odvažanje in odlaganje odpadkov opravljajo izvajalci, ki jih določi Občinski svet (4. člen). Uporabniki storitev so dolžni komunalne odpadke odlagati v tipizirane posode za odpadke, ki morajo biti postavljene na ustrezno urejenih prostorih in dostopne izvajalcem (12. člen). Plačila za odvoz odpadkov morajo zagotavljati uporabniki storitev, ki imajo organiziran odvoz komunalnih odpadkov (26. člen). Višino teh plačil določi izvajalec v skladu z veljavnimi predpisi (37. člen). Obveznost plačila stroškov za ravnanje s komunalnimi odpadki nastane za uporabnike storitev z dnem, ko začne izvajalec opravljati storitve na njihovem območju oziroma ko se uporabniki vselijo v stanovanje ali pričnejo uporabljati poslovne prostore (39. člen). Podobna ureditev odlaganja in odvoza odpadkov je bila predvidena tudi s Pravilnikom.

7. Pravna podlaga za urejanje ravnanja z odpadki je podana v 26. členu Zakona o varstvu okolja (Uradni list RS, št. 32/93 in nasl. - v nadaljevanju ZVO). Po 3. in 4. točki prvega odstavka navedenega člena spada ravnanje s komunalnimi odpadki in odlaganje ostankov komunalnih odpadkov med obvezne lokalne javne službe. Obvezne lokalne javne službe samostojno, neposredno in obvezno zagotavlja občina, razen če jih zagotavlja širša lokalna skupnost oziroma se zagotavljajo skupno za več občin (drugi odstavek). Če občina ne zagotovi izvajanja te službe, jo zagotovi država na območju občine na njen račun (tretji odstavek). Z navedenimi določbami torej ZVO lokalne skupnosti zavezuje k urejanju ravnanja z odpadki.

8. Iz navedenih določb ZVO jasno izhaja, da je ravnanje s komunalnimi odpadki obvezna lokalna javna služba in da je njeno izvajanje določeno kot pravica in dolžnost lokalne skupnosti.

Občina je torej pooblaščena, da predpiše obvezno vključitev vseh povzročiteljev odpadkov v organiziran sistem odvažanja odpadkov in da jim naloži obveznost poravnavanja tako nastalih stroškov.

V ZVO ni določb o tem, kako naj občina organizira izvajanje obvezne lokalne javne službe zbiranja in odvoza komunalnih odpadkov in kako naj uredi način poravnavanja obveznosti povzročiteljev odpadkov v zvezi s to službo. Ker gre za zadeve lokalnega pomena, lahko ta vprašanja samostojno uredi občina v skladu z določbami Zakona o gospodarskih javnih službah (Uradni list RS, št. 32/93 in nasl.- ZGJS; 7. člen). Razmerja med uporabniki in izvajalci so v občinah urejena različno. V nekaterih odlokih je predvidena obveznost sklenitve pogodbe med izvajalci in povzročitelji, v drugih pa sklenitev takšne pogodbe ni izrečno predvidena, tako da povzročitelji poravnavajo svoje obveznosti neposredno na podlagi računa, ki jim ga izstavi izvajalec.

9. Pravna podlaga za sprejetje občinskega predpisa o ravnanju s komunalnimi odpadki je podana tudi v 21. členu ZLS. V prvem odstavku 21. člena navedenega zakona je določeno, da občina samostojno opravlja lokalne zadeve javnega pomena, ki jih določi s svojim splošnim aktom ali so določene z zakonom. V drugem odstavku tega člena, v katerem so naloge občine konkretneje navedene, je določeno tudi, da občina v okviru svojih pristojnosti ureja, upravlja in skrbi za lokalne javne službe (peta alinea) in da skrbi za zbiranje in odlaganje odpadkov (sedma alinea).

10. Izpodbijana ureditev obveznega vključevanja vseh prebivalcev določenega območja v organiziran sistem ravnanja z odpadki je torej v skladu z ZVO in ZLS. S takšno ureditvijo niso kršene določbe ZOR o svobodi sklepanja obligacijskih razmerij, saj gre pri tem za obveznost, ki izhaja iz zakona, v primeru takšnega obveznega kontrahiranja pa je izključena popolna avtonomija strank. Ustavno sodišče je takšno stališče sprejelo že v sklepu št. U-I-211/99 z dne 10. 10. 2001 (sklep je priložen).

11. Izpodbijane določbe prav tako niso v neskladju s 14. členom Ustave o enakosti pred zakonom in s 33. členom Ustave o lastninski pravici. Po navedbah pobudnika uporabnik in izvajalec nista v enakopravnem položaju. Takšen očitek ni utemeljen, saj uporabnik in izvajalec po ZVO in izpodbijanih aktih nimata enakega položaja oziroma enakih pravic in obveznosti, zato je različno opredeljevanje njunega pravnega položaja utemeljeno.

Predpisovanje obveznosti plačevanja storitev v zvezi z ravnanjem z odpadki, ki temelji na Zakonu, ne predstavlja posega v lastninsko pravico pobudnika.

12. Ustavno sodišče je po 21. členu ZUstS pristojno odločati o skladnosti predpisov (tudi predpisov lokalnih skupnosti) z Ustavo in zakoni. Ni pa pristojno, da bi v postopku presoje predpisa posegalo v konkretna pravna razmerja, ki naj bi jih pobudnik imel z Občino Vojnik ali s pooblaščenim izvajalcem javne službe. Ustavno sodišče namreč lahko posega v konkretna pravna razmerja le v postopkih z ustavno pritožbo, ki se lahko vloži v primerih in pod pogoji iz 50. do 52. člena ZUstS.

13. Glede na navedeno je pobuda neutemeljena, zato jo je Ustavno sodišče zavrnilo.

C.

14. Ustavno sodišče je ta sklep sprejelo na podlagi drugega odstavka 26. člena ZUstS v sestavi: predsednica dr. Dragica Wedam-Lukić ter sodnici in sodniki dr. Janez Čebulj, dr. Zvonko Fišer, Lojze Janko, Milojka Modrijan, dr. Ciril Ribičič, dr. Mirjam Škrk, Franc Testen in dr. Lojze Ude. Sklep je sprejelo soglasno.


P r e d s e d n i c a :
dr. Dragica Wedam-Lukić
Vrsta zadeve:
ocena ustavnosti in zakonitosti predpisov in drugih splošnih aktov
Vrsta akta:
občinski predpis
Vlagatelj:
Silvo Jevšenak, Vojnik
Datum vloge:
26.10.1998
Datum odločitve:
10.01.2002
Vrsta odločitve:
sklep
Vrsta rešitve:
zavrnitev
Dokument:
US21178