U-I-165/14

Opravilna št.:
U-I-165/14
Objavljeno:
Neobjavljeno | 17.09.2014
ECLI:
ECLI:SI:USRS:2014:U.I.165.14
Akt:
Zakon o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno prečiščeno besedilo) (ZVDZ), 5. čl.
Izrek:
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 5. člena Zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno prečiščeno besedilo) se zavrže.
Evidenčni stavek:
Pobudnik nima pravnega interesa, če ne izkaže, da izpodbijana določba neposredno posega v njegov pravni položaj.  
Geslo:
1.4.51.3 - Ustavno sodstvo - Postopek - Procesne predpostavke (v vseh postopkih razen v postopku ustavne pritožbe) - Položaj predlagatelja.
1.5.51.1.2.1 - Ustavno sodstvo - Odločbe - Vrste odločitev Ustavnega sodišča - V postopku abstraktne presoje - Zavrženje pobude - Ker ni pravnega interesa.
Pravna podlaga:
Člen 25.3, Zakon o Ustavnem sodišču [ZUstS]
Dokument v PDF obliki:
Polno besedilo:
U-I-165/14-5
17. 9. 2014
 
 
 
 

SKLEP

 
Ustavno sodišče je v postopku za preizkus pobude društva Združenje v gibanju OPS – osveščeni prebivalci Slovenije, Ljubljana, ki ga zastopa Ladislav Troha, Vrhnika, na seji 17. septembra 2014
 

sklenilo:

 
Pobuda za začetek postopka za oceno ustavnosti 5. člena Zakona o volitvah v Državni zbor (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno prečiščeno besedilo) se zavrže.
 

OBRAZLOŽITEV

 
 
1. Pobudnik (društvo Združenje v gibanju OPS –­ osveščeni prebivalci Slovenije) vlaga pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti 5. člena Zakona o volitvah v Državni zbor (v nadaljevanju ZVDZ).[1] Zatrjuje kršitev 39. člena Ustave, Splošne deklaracija človekovih pravic iz leta 1948 (Človekove pravice, Zbirka mednarodnih dokumentov, I. del, Univerzalni dokumenti, Društvo za ZN za Republiko Slovenijo, Ljubljana 1995, str. 1), Mednarodnega pakta o državljanskih in političnih pravicah (Uradni list SFRJ, št. 7/71, in Uradni list RS, št. 35/92, MP, št. 9/92 – MPDPP) in Konvencije o varstvu človekovih pravic in temeljnih svoboščin (Uradni list RS, št. 33/94, MP, št. 7/94 – EKČP). V utemeljitev pravnega interesa navaja, da pobudniki civilne iniciative izkazujejo pravni interes s tem, da so volilni upravičenci ter državljani in državljanke Republike Slovenije. Navaja tudi, da je zaradi zapovedanega protiustavnega predvolilnega molka kratena temeljna človekova pravica vsem državljankam in državljanom, da bi na podlagi pravice do svobodnega izražanja svojih mnenj agitirali tudi na dan predvolilnega molka in na dan volitev.
 
2. Pobudo za začetek postopka za oceno ustavnosti in zakonitosti lahko da, kdor izkaže svoj pravni interes (prvi odstavek 24. člena Zakona o Ustavnem sodišču, Uradni list RS, št. 64/07 – uradno prečiščeno besedilo in 109/12 – v nadaljevanju ZUstS). Po drugem odstavku navedenega člena je pravni interes podan, če predpis ali splošni akt, izdan za izvrševanje javnih pooblastil, katerega oceno pobudnik predlaga, neposredno posega v njegove pravice, pravne interese oziroma v njegov pravni položaj.
 
3. Po ustaljeni ustavnosodni presoji imajo politične stranke, društva, zbornice in združenja pravni interes le za izpodbijanje predpisov, ki neposredno posegajo v njihove pravice, pravne interese ali pravni položaj. Za pobude, ki jih ti subjekti vlagajo v imenu svojih članov ali zaradi njihovih interesov ali ker menijo, da uveljavljajo splošni družbeni interes, njihov pravni interes ni izkazan.[2] Pobudnik z navedbami o posegu izpodbijane ureditve v pravice svojih članov in vseh državljank in državljanov svojega pravnega interesa torej ne more izkazati. Neposrednega posega v pravice društva, njegove pravne interese oziroma v njegov pravni položaj pa ne utemeljuje. Glede na navedeno ne izkazuje pravnega interesa in je Ustavno sodišče pobudo zavrglo.
 
4. Ustavno sodišče je sprejelo ta sklep na podlagi tretjega odstavka 25. člena ZUstS in prve alineje tretjega odstavka 46. člena Poslovnika Ustavnega sodišča (Uradni list RS, št. 86/07, 54/10 in 56/11) v sestavi: predsednik mag. Miroslav Mozetič ter sodnice in sodniki dr. Mitja Deisinger, dr. Dunja Jadek Pensa, dr. Etelka Korpič – Horvat, dr. Ernest Petrič, Jasna Pogačar, dr. Jadranka Sovdat in Jan Zobec. Sklep je sprejelo soglasno.
 
 
 
mag. Miroslav Mozetič
Predsednik
 
 
[1] Člen 5 ZVDZ določa, da se mora javna volilna propaganda končati najkasneje 24 ur pred dnem glasovanja (volilni molk).
2] Glej na primer sklep Ustavnega sodišča št. U-I-292/12 z dne 10. 1. 2013, odločbo Ustavnega sodišča št. U-I-297/08 z dne 7. 4. 2011 (Uradni list RS, št. 30/11, in OdlUS XIX, 20) in sklep Ustavnega sodišča št. U-I-202/09 z dne 4. 2. 2010.
Vrsta zadeve:
ocena ustavnosti in zakonitosti predpisov in drugih splošnih aktov
Vrsta akta:
zakon
Vlagatelj:
Združenje v Gibanju OPS - osveščeni prebivalci Slovenije, Ljubljana
Datum vloge:
16.07.2014
Datum odločitve:
17.09.2014
Vrsta odločitve:
sklep
Vrsta rešitve:
zavrženje
Dokument:
US30488